דמיון מודרך

קרה לכם פעם שדמיינתם משהו והרגשתם כאילו אתם שם באותו הרגע ?

"אני רוצה שתעצמו את העיניים לדקה, קחו נשימה עמוקה, ועכשיו תדמיינו את עצמכם אוכלים לימון, תראו אותו לנגד עיניכם, תריחו את הארומה שלו, תתחילו לחוש בחמצמצות שלו בפה שלכם"

מה קורה לכם? איך  זה שאתם מרגישים טעם חמוץ רק מלדמיין?

דמיון מודרך ׁ(Guided Imagery) הוא שם הכולל סוגי עבודה שונים עם הדמיון, בד"כ בהדרכת מנחה.

מתי משתמשים בדמיון מודרך ?

השימוש בדמיון מודרך מצויין למספר מטרות עיקריות:

  1. הרפייה ורוגע.
  2. הגעה לתכנים בלא מודע על מנת לפתור תקיעות וקושי ו/או תובנות ופיתרונות המאפשרים "ריפוי" בזמן קצר יחסית.  (לכל אדם החש תקיעות או בלבול המונעים ממנו להיות מאושר או להצליח)
  3. עבודה עם התמונות במוח ליצירת שינוי חיובי רצוי לנו. (בעיקר לאנשים הרוצים להיפטר מ- הרגלים לא רצויים, פוביות, חשיבה שלילית, שיפור מצויינות)

רשימה חלקית של בעיות שניתן לפתור בדרך זו:

  1. סטרס, חרדה, פוביות
  2. זיהוי ושינוי אמונות מגבילות
  3. גמילה מהרגלים לא רצויים (עישון/ כסיסת ציפורניים/ אכילה רגשית ועוד)
  4. פתרון קונפליקטים פנימיים ובינאישיים
  5. סגירת מעגלים (שכול, גירושין, מחלות סופניות ועוד)
  6. מחשבות טורדניות
  7. דימוי עצמי נמוך
  8. בעיות פיריון
  9. התמודדות עם משברים שונים (משברי גיל, זוגיות, פיטורין, זהות ועוד)
  10. שליטה בכאב
  11. בעיות שינה
  12. גילוי משאבים פנימיים ושימוש בהם
  13. בלבול ומועקה לא מוסברים
  14. הכנה לקראת פרוצדורות רפואיות (הפחתת כאב ותופעות לוואי , התאוששות מהירה)
  15. הגשמת חלומות (מיגנוט)
  16. שיפור השגים (ספורט, ראיון עבודה ועוד)

איך זה שהדמיון המודרך כל כך מוצלח? 

הדמיון המודרך תופס תאוצה ופופולאריות הולכת וגוברת במיוחד בעשורים האחרונים. בעקבות מחקרים מדעיים רבים שנערכו בנושא הוכח  כי המוח האנושי מגיב נוירולוגית באופן דומה לארועים שקורים לנו במציאות ולאלו מהדמיון. לא רק שמופעלים אותם מרכזים במוח, אלא גם התגובות הפיזיולוגיות והכימיות של הגוף פועלות כאילו זה קורה באמת. כיום יודעים שיש לדמיון כוח רב על המיינד שלנו!

בזמן שאדם מדמיין לדוגמא תסריט מפחיד בראשו, הוא חווה תגובות פיזיולוגיות המאפיינות מצב של סכנה – כך קורה במצב של התקף חרדה או פוביה , זהו תוצר פיזיולוגי של תמונה/ סרט דמיוני במוח!

כלומר- המוח שלנו לא יודע להבחין בין מציאות ודמיון!  

היופי שבזה הוא  שאנו רותמים את העובדה הזו לטובתנו.

איך זה עובד? (בהתאמה למטרות לעיל)

  1. אנו משתמשים ביכולת שלנו ליצור במיינד תסריטים, כאשר בעזרת הדמיון המודרך אנחנו בוחרים ויוצרים באופן מודע תסריטים חיוביים עבורינו (ומוותרים על הסרטים ה"רעים" שאנחנו בוחרים אוטומטית) אפשר לומר שאנחנו מפסיקים לצפות בסרטי אימה ועוברים לקומדיות או דרמות עם סוף טוב (:
  2. עבודה עם דמיון מודרך מאפשרת "להשקיט" את החלק השכלתני ו"להגביר" את היכולת לשלוף מידע מהלא מודע. היתרון בדרך זו הוא שבכך ניתן לחשוף חסמים והתנגדויות לא מודעים המנהלים אותנו שנים. בנוסף, להגיע לתובנות המאפשרות לנו להיפטר מהחסמים האלו.
  3. בטכניקות רבות ב NLP משתמשים ב"תמונות" שאנו יוצרים במוח (וחווים אותן עם כל החושים) ובעזרת השינוי בתמונות אלו יוצרים שינוי התנהגותי ורגשי.

חשוב להבין כי התמונות המנטליות הן בעצם הבסיס הסובייקטיבי של כל אחד מאיתנו וקשורות לאמונות שלנו על עצמנו, על האחרים ועל העולם. זו הדרך בה אנו מפרשים את המציאות שאנו רואים וחווים, המחשבות שלנו על העבר והעתיד, המוטיבציה שלנו ועוד. תמונות אלו משפיעות אפילו ברמה הפיזית עד לרמה של – אם נחלה, איך נחלה ומה יעזור לנו להבריא.

כיום ידוע ומוכח מחקרית שהמוח שלנו גמיש וניתן לשינוי (הספר "המוח הגמיש" של  דוידג' נורמן  ממחיש זאת). גם אם אתם אנשים לא ויזואלים ולא רואים תמונות בדימיון אלא חושבים אותם או שומעים אותם העבודה עם "התמונות" של המוח מתאימה גם לכם.

לדמיון יש הסטוריה ארוכה של מסורת ריפוי גם בטקסים בתרבויות שונות, הרעיון של "נבואה המגשימה את עצמה" קשורה לכוחו של הדימיון להשפיע על הגוף, כך למשל כשאדם היה משוכנע שהוטלה עליו קללה והוא עומד למות הוא היה גורם לעצמו לחלות ולמות. במקרים בהם אותו אדם שכנע את עצמו שמרפא השבט יודע איך לבטל את הקללה והאמין שהטקס אכן הסיר אותה הוא נשאר בחיים. בשני המקרים האדם דמיין תסריט בראש לפי המחשבות והאמונות שלו וכל אחת מהן הובילה לתוצאה אחרת.

כיום תופעה זו נקראת בשפה מדעית אפקט הפלסבו (Placebo) שקשור בעצם ליצירת דמיון חיובי של ריפוי – נוצרת תמונת ריפוי במוח שמשפיעה על הגוף הפיזי. ואפקט ניצבו (  (Nocebo) שהוא האפקט ההפוך השלילי והלא רצוי.

מחקרים רבים בנושא הראו איך מספיק לדמיין משהו כדי שנגיב רגשית ובהתאמה הגוף שלנו יגיב פיזיולוגית עד לרמה של קצב עיכול , קצב חילוף חומרים בתאים, רמות קורטיזול (הורמון הקשור לסטרס) , שומנים בדם ואפילו תגובה חיסונית!

הבשורה הטובה והמשמחת היא שבאותו אופן אפשר להשפיע רגשית ופיזיולוגית גם לטובה – כמו הורדת רמות הקורטיזול , לחץ דם, שחרור אנדרופינים וכו' שמשפיע על המצב הנפשי.

דוגמא למחקרים כאלו ניתן לראות בעבודה של האונקולוג ד"ר קרל סיימונטון שהשתמש בשיטה זו על חולי סרטן וכן ד"ר ברני סיגל (מחבר הספר "אהבה, רפואה וניסים"). שניהם היו בין הראשונים שהאמינו, חקרו וגילו את כוחו של הדמיון מודרך על הפיזיולוגיה שלנו.

ישנם מחקרים נוספים רבים ומגוונים בנושא. כולם, באופן חד משמעי,  מצאו שהכלי הזה הוא עוצמתי ומוצלח ליצירת שינויים ברמה הרגשית והפיזית (השפעה דו- סיטרית של גוף ונפש) ובנוסף, להגעה להישגים נכספים ואושר.

אז איך זה מתבצע בתכל'ס?

בקליניקה אני עושה שימוש בשני אופנים עיקריים של עבודה עם דמיון מודרך:

  1. פאסיבי- בסוג זה אני מדריכה את המונחה לדמיין משהו והמונחה למעשה פאסיבי -מקשיב לקולי ומדמיין בהתאמה (מה שעולה בדימיונו קשור לעולם הפנימי הייחודי שלו). את הסוג הזה בעיקרון אתם יכולים לעשות לבד, אם תקליטו טקסט מוכן מראש לעצמכם בליווי מוזיקה מרגיעה שאתם מתחברים אליה. בקליניקה אני בונה הדמייה ספציפית הכוללת תכנים וסמלים התואמים למטרת המונחה, לסגנון השפה ולעולם הסמלים האישי והייחודי שלו.
  2. אינטראקטיבי- בסוג זה השוני מתבטא בכך שאני שואלת שאלות לגבי מה הוא חווה או רואה ובהתאם לתשובות אני בונה את ההדמייה תוך כדי תהליך וממשיכה להדריך. אופן זה של "שיחה" בדמיון מודרך מאפשר העלאת תובנות מהלא מודע, לפעמים מגיעים למידע קריטי בנושא בו רוצים לטפל. בנוסף, מקבלים גם רעיונות ופתרונות מהלא מודע איך לטפל ולשנות את המצב באופן הכי נכון ומתאים למונחה.

לרוב העבודה בדמיון מודרך מתחילה מהרפייה והגעה למצב מדיטטיבי (במצב זה של הרפייה המוח מאט את הפעילות שלו לתדר גלי אלפא ולעיתים גלי תטא, כשהמוח בגלים אלו החלק השיפוטי "זז הצידה" וקל יותר להגיע לתכנים לא מודעים). בהמשך אני משתמשת גם בסמלים ומטאפורות (שפת הלא מודע המוכרת לכם בוודאי מהחלומות).

העבודה בתהליך הזה מרתקת ומאפשרת קיצור תהליכים באופן יחסי לשיטות אחרות. התגובות שאני מקבלת מכל מי שעובר את התהליך הזה נפלאות.

לדוגמא-  גבר שעבר תהליך בדמיון מודרך להבין ולהיפטר מהאימפולסיביות שלו: "זה מדהים איך שיחררתי לגמרי את ההתנהגות הזו, אני מרגיש חופשי לבחור אם להגיב מיד או לא, עכשיו כשאני יודע מאיפה זה מגיע זה כבר לא שולט בי ואפילו אין לי ממש צורך בזה, קשה להאמין איך משהו שליווה אותי כל כך הרבה שנים פשוט נעלם כל כך מהר…"  אישה שעברה תהליך בדמיון מודרך במטרה לשחרר לגמרי את ההתנהלות שלה בעבודה בסטרס אינסופי : "…המפגש הזה היה מהמשמעותיים בחיי …התמוטטתי למיטה והמוח פשוט עשה RESET מדהים!…"

לסיכום:

במהלך השנים, רובנו נצמדים אל המודע ולשיחות בתוך הראש שלנו שהם מאוד הגיוניים, המונולוג האנליטי הזה שרץ לנו בראש מתאר את המבט הסובייקטיבי שלנו על העולם ואנחנו שוכחים שיש חלקים נוספים בנו כמו האינטואיציות, רגשות, תחושות, זכרונות ,מניעים , שאיפות ערכים, אמונות, תפיסות , מטרות וכו', שכולם באים לידי ביטוי מלא יותר בחווית "תמונות מנטאליות" יותר מאשר על ידי מודעות מילולית. אנחנו לא מקדישים תשומת לב לתמונות אלו ולרגשות שהן מעבירים בנו אנחנו בעצם שמים לב רק ל"קולות " האנליטים בחלק המודע שבנו.

דמיון מודרך הוא אמצעי עוצמתי ואנו משתמשים בו כדרך מהירה יחסית לשליפת תכנים רלוונטים מהלא מודע וכן כדרך להשפיע לטובה על התודעה והמוח. במהלך התהליך עולות מחשבות לא מודעות באופן אסוציאטיבי ו/או כסמלים ומאפשרות להגיע לתובנות לגבי חסמים שונים שהמונחה לא היה מודע להם. לפעמים תוך כדי עבודה עולים גם רעיונות לפתרון הבעיה.

השימוש בכלי זה נעשה במישור המנטאלי – להרפייה, השקטת מחשבות אובססיביות, שינוי הרגלים לא רצויים , שינוי אמונות מגבילות, שיפור השגים ועוד. בנוסף, יש לו השפעה במישור הפיזי- לדוגמא בעבודה על  בעיות פריון, מכאובים גופניים כרוניים (כמו פיברומיאלגיה), הכנה לפרוצדורות רפואיות (ניתוח, שאיבת ביציות , טיפול כימותרפי) ועוד.

 



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן