מה זה NLP?

NLP = תכנות נוירו-לשוני, גישה פרקטית המאפשרת ליצור שינוי רצוי בפרק זמן קצר יחסית

בכל פעם ששואלים אותי מה זה NLP ומה מיוחד בשיטה הזו אני מסבירה בשמחה, כפי שאסביר בפוסט זה. יחד עם זאת, מדגישה שהדרך הכי טובה להבין לעומק מה זה NLP היא לחוות תהליך כזה. אני יודעת שזה כך מההתנסות שלי וגם מההתנסות של כל מי שעבר אצלי תהליך NLP.

אני מאוד אוהבת את האמירה של ד"ר בנדלר "אנשים לא מקולקלים, הם בעצם עובדים מצויין" מכיוון שהיא מייצגת את רוח ה NLP – כשמשהו לא מצליח או כשמתנהלים בדפוסים מקבעים, זה לא כי משהו בנו לא בסדר אלא כי לימדנו את עצמנו לעשות את הדבר הזה בצורה לא נכונה. למעשה, יש לנו יכולת למידה נהדרת ובעזרת טכניקות NLP אנחנו משתמשים ביכולת הזו ויוצרים תהליך למידה חדש בהתאם למטרה שלנו.

אז מה זה N L P?

NEURO– מתייחס למערכת העצבים במוח – כל התנהגות היא תוצאה של תהליך נוירולוגי.

LINGUISTICמייצג את השפה שלנו- התהליכים הנוירולוגים מיוצגים על ידי השפה, דרכה ניתן לראות ביטוי לאיך אנו רואים וחווים את העולם (הפנימי והחיצוני)

PROGRAMMING מייצג את "תת התוכנות" הפנימיות שמפעילות אותנו באופן אוטומטי-  מתייחס למודלים שנוצרים במוח שלנו ויוצרים "תכנות" של ההתנהגות שלנו.

כלומר- ה NLP-  מתייחס לחוויה האישית שלנו = איך אנחנו רואים וחווים את העולם, איך אנחנו "מתרגמים" את החוויות האלו (אמונות, ערכים, ועוד) ואיך אנחנו מגיבים אליו (רגשות ודפוסי התנהגות).

איך באמת?

כל אחד מאיתנו חווה את העולם באופן שונה, מינקות נוצרות "תת התוכנות" במוח שלנו, הן אלו המנהלות אותנו אוטומטית ומשפיעות על הפרשנויות שלנו לסיטואציות שונות בחיים ומכאן גם משפיעות על הרגשות וההתנהגות שלנו.  דרך השפה אנחנו יכולים ללמוד מה הן התוכנות ולערוך בהן את השינוי הרצוי.

המודלים של הNLP מאפשרים להבין איך כל אחד מאיתנו מארגן את "מפת העולם" הפנימית הייחודית לנו: איך אנחנו מארגנים את הרגשות, המחשבות, האמונות, השפה ובהתאמה את ההתנהגות שלנו. בסופו של דבר ההתנהגות  נובעת מהאסטרטגיות והדפוסים האישיים שפיתחנו  באופן יחודי בהתאמה ל"מפת העולם" שלנו.

היופי ב NLP  הוא שהוא יוצר שילוב של ידע ממקורות שלכאורה שונים זה מזה פילוסופיה של המזרח, פסיכולוגיה הומניסטית והגישה המערכתית, מדעי ההתנהגות של המערב, גישות קוגניטיביות ואף גישות פוסט מודרניסטיות (כמו שימוש במטאפורות לדוג') השילוב הזה יוצר מודל מעשי וממוקד שמוביל לשינוי באופן מהיר יחסית.

גישה זו ממוקדת תוצאה, רואה באדם פוטנציאל חיובי, מאמינה ביכולת לממש את הפוטנציאל הזה בעזרת הנחייה נכונה. בתור דוגמא ניקח מצב של אדם התקוע בביצה כבר הרבה זמן. נלפיסט לא ישאל אותו שאלות כמו- למה נכנסת לביצה? מי אמר לך להכנס לביצה? אמא או אבא שלך לא למדו אותך להמנע מביצות? אלא ישאל שאלות כמו- אתה רוצה לצאת מהביצה? מה ניסית כבר לעשות? לאן אתה רוצה להגיע אחרי שתצא מהביצה? ועוד.

איך מתבצע תהליך NLP

החוויה של תהליך באמצעות NLP היא מיוחדת ומגוונת, הטכניקות המשמשות אותנו בתהליך הן רבות, ביניהן- תהליכים שונים בעזרת דימיון מודרך, טכניקות תרפיית קו זמן (Time Line Therapy), מודלים שפתיים, מודלים לניהול קונפליקטים, עבודה עם דימויים ועוד.

יש פעמים שההשפעה ניכרת כבר במפגש ראשון או שני, בפעמים אחרות נדרשים יותר מפגשים, אך בכל מקרה התהליך עצמו מרתק ומאפשר לך ללמוד על עצמך ועל האופן בו המוח שלך "מתוכנת".

תהליך NLP נערך בסדרה של מפגשים ממוקדי מטרה.

התהליך מתחיל מהמצב הנוכחי שאותו רוצים לשנות, ההתמקדות במפגשים היא בעיקר בעתיד- במטרה -בשינוי הרצוי. הסיבה לכך היא שלפי ה NLP ההתעסקות בעבר ובבעייה גורמת לחיזוק החוויה הלא נעימה עוד יותר. לפעמים בתהליך חוזרים לעבר אך אז עושים זאת מתוך גישה של התבוננות ולמידה (ולא חיטוט), כך נוצרת חוויה חדשה שפותחת אפשרויות חדשות ומאפשרת שינוי.

בכל מפגש נערכת שיחה ושילוב של טכניקה המתאימה לתכנים העולים באותו מפגש, כאשר הקו המוביל, כאמור, הוא התוצאה הרצויה לך.

במפגש הראשון דנים במטרה לעומק כולל הגדרתה בצורה נכונה וחיובית, במהלך התהליך בוחנים יחד מה מונע את השגת המטרה ומה יאפשר את השגתה, לדוגמא- מה החסמים ומדוע הם שם. מה הן הכוחות / יכולות שיכולים לסייע להשיג את המטרה ואיך אפשר להשתמש בהן באופן הנכון.

במהלך המפגשים אנחנו לומדים גם איך בנויה "מפת העולם" האישית, כולל אמונות יסוד המפעילות אותך אוטומטית. אם יש צורך מפרקים לשלבים תהליכים בדפוסי התנהגות כדי לבחון את המקום הנכון ליצור בו את השינוי המתאים והרצוי לך.

במה NLP יכול לעזור?

  • שינוי דפוסי התנהגות מכשילים ומעיקים להתנהגות רצוייה
  • התמודדות וצמיחה ממשברים בחיים (כגון- משבר גיל, משבר בעקבות אובדן, שכול, גירושין ואחרים)
  • שינוי הרגלים לא רצויים (דחיינות, כסיסת ציפורניים, הפרעות אכילה ועוד)
  • שיפור דימוי עצמי וביטחון עצמי
  • התמודדות ושחרור מלחצים, פחדים, חרדות ופוביות
  • התמודדות עם בעיות פריון ושיפור הסיכויים להריון
  • התנהלות נכונה למציאת זוגיות
  • למידת תקשורת נכונה ודפוסי התנהגות מעצימים בזוגיות קיימת
  • שחרור מהתמכרויות והרגלים הרסניים כולל תלות באדם אחר
  • הבנת היעוד והדרך להגשמה עצמית
  • קבלת החלטות הנכונות עבורך בכל תחום ושלב בחיים
  • התמודדות עם שכול וסגירת מעגלים
  • שחרור מזכרונות מעיקים
  • פתרון קונפליקטים בינאישיים ותוך אישיים
  • הכנה מנטלית לקראת תחרות, ראיון עבודה, מצגת חשובה ועוד
  • הצבת והשגת מטרות אישיות /עסקיות

קצת היסטוריה על התפתחות ה NLP-

ה NLP פותח בשנות ה- 70 בקליפורניה ארה"ב, כשד"ר ריצ'ארד בנדלר, סטודנט למתמטיקה ומדעי המחשב , מתוך רצון לגלות את סוד הקסם של המצליחנים, זיהה דפוסי שפה והתנהגות שמייצרים תוצאות טובות אצל אנשים המצויינים בתחומם. הוא חבר לבלשן ד"ר ג'ון גרינדר וביחד החלו לעשות "מודלינג" לאנשים בולטים בתחום הטיפולי – מילטון אריקסון, פריץ פרלס וירג'יניה סאטיר ועוד. הם רצו למצוא חוקיות בדרכי ההשפעה של המטפל על המטופל והם גילו מספר חוקים הקשורים למרכיבים לשוניים תפיסתיים ונוירולוגיים של התנהגות האדם.  בנוסף, הם גילו כי ניתן לערוך שינויים, לשחרר מדפוסי התנהגות וחשיבה חוסמים, לאפשר לאדם למצות את היכולות שלו ולאמץ לעצמו דרך חיים חיובית שתוביל אותו להבנה וקבלה עצמית,הצלחה ואושר.

חשוב להבין שבנדלר וגרינדר עלו על תובנה חשובה- שהדרך בה אנו מתקשרים עם העולם היא גם הדרך בה אנו מתקשרים עם עצמנו והיא משפיעה על הרגש והתגובות ההתנהגותיות שלנו.

בעקבות התצפיות בנדלר וגרינדר פיתחו מודלים וטכניקות, בינהן 2 מודלים שפתיים השונים זה מזה, אפשר לומר אפילו הפוכים. השימוש במודלים נעשה בהתאמה למצב ו/או הצורך. לפי תבניות שפתיות מסויימות ניתן לאבחן את דרך החשיבה המיוחדת לכל אחד, לגלות רמזים על המתרחש בעולם הפנימי ומכאן גם להבין מה מניע או מה חוסם. ב NLP עושים גם את השינוי דרך השימוש בשפה.

כיום תחום זה מפותח מאוד בארץ ובעולם , נכתבו ספרים ומאמרים רבים מאוד בנושא, ישנם מחקרים בתחום מדעי המוח ואחרים ועבודות שתומכים  ביעילות ה NLP, לדוגמא מחקרים המראים שהמוח שלנו גמיש וניתן ל"תכנות" מחדש.

במהלך השנים, בעקבות התנסות ולמידות חדשות, התפתחו טכניקות נוספות ווריאציות שונות, אך כולן מתבססות על הרעיון הבסיסי המקורי של "תכנות מחדש" ועבודה עם תמונות ודימויים במוח.

כל מי שעובר תהליך NLP לומד הרבה מאוד על עצמו כמו- מה מפעיל אותו, דרך החשיבה שלו ואפילו איזה מוטיבציה מניעה אותו יותר, דבר זה מאפשר לכל אחד לנהל את עצמו נכון יותר גם לאחר סיום התהליך.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן