פתרון חלומות כשער ללא מודע

"החלום מהווה דלת סמויה וקטנה בקודש הקודשים העמוק והאינטימי ביותר של הנפש"

קרל גוסטב יונג (מתוך "היבטים כלליים של הפסיכולוגיה של החלום")

" …אני נוהגת בכביש מהיר באור יום, פתאום יורד החושך בבת אחת, אני מאיטה את הרכב ומדליקה את האורות , האורות דלוקים אבל לא מאירים את הדרך , אני לא רואה כלום. אני בלחץ, מדליקה את האורות הגבוהים , שום דבר! הכל כל כך שחור שאני לא מצליחה לראות את המכוניות מלפני ומאחורי. אני מלאת אימה, תוהה אם אני צריכה לעצור או להמשיך, חושבת שאם אעצור אולי יפגעו בי המכוניות שמאחורי, אם אסע קדימה אני עלולה לפגוע ברכבים שלפני. בסוף אני מחליטה שכדאי לי להמשיך ליסוע לאט ואז אני מתעוררת בפתאומיות…"

התייחסות לחלומות במהלך ההיסטוריה על קצה המזלג:

משחר ההיסטוריה, בתרבויות שונות, הייתה התעניינות במסתורין סביב החלומות והועלו סברות שונות לגבי מטרתם ומשמעותם.

בהרבה תרבויות קדומות העניקו חשיבות רבה לחלומות, לרוב חשבו שזהו מסר מהאלים, חלקן גרסו כי אלו נבואות ואחרים. ניתן לראות תיעוד לכך בתנ"ך לדוגמא (חלום יעקב, הפרשנויות של יוסף לחלום פרעה ועוד).

עם זאת, אחת מהתיאוריות הקדומות (שבאופן מעניין דומה לדיעה הרווחת היום) ניתן לראות בכתבי אפלטון ("הרפובליקה") בחיבור זה אפלטון הביע את הרעיון שהטבע האמיתי של האדם בא לידי ביטוי בחלום.

זיגמונד פרויד גרס כי החלומות הם הגשמות של משאלות החולם במסווה (בספרו "פשר החלומות"). החלומות מאפשרים לתשוקות אסורות להתבטא , אם כי בצורה חבויה (סמלים) וזה מאפשר לאדם לישון. הוא טען שיש צנזור פנימי שלא מרשה לנו לחשוב על דברים שהם טאבו ואפילו בחלום – אז הצנזור שלנו לא ערני לגמרי- הם מופיעים בצורה מוסוות. הביקורת על תיאוריה זו היא שפרויד ייחס לחלומות ביטוי של תשוקות אסורות בלבד וכל הפרשנות שהוא נתן לחלומות היו בהקשר הזה ותוך התייחסות לסמלים בחלום כאוניברסלים ולא אישיים (לדוגמא – נחש בחלום הוא סמל לאבר מין זכרי עבור כולם )

הפסיכואנלטיקאי השווצרי קרל גוסטב יונג המשיך את הרעיון שיש בחלומות ביטוי של תכנים מהלא מודע אך הם אישיים ולאו דווקא מבטאים תשוקות אסורות (נחש לדוג' יכול לבטא אצל אנשים שונים משמעויות שונות – טרנספורמציה, ריפוי, חטא, סכנה, לידה מחדש ועוד). החלומות יכולים להוות הדרכה פנימית ואם נהרהר בחלום וננסה להבין את פשרו לרוב נפיק תועלת מכך.  בנוסף הוא האמין כי יש חלומות הנובעים מהמקום העמוק של ה"לא מודע הקולקטיבי" (לא מודע שמשותף לכל האנושות) במקרה זה מדובר בסמלים השייכים לכלל האנושות, אך אצל כל אדם הפרשנות מקבלת גוון ספציפי התואם לו ולעולמו הפנימי.

לפי יונג השימוש בפירוש חלומות חשוב בטיפול שמטרתו לעזור ליצור איזון בין כל מרכיבי האישיות של המטופל והארכיטיפים שבו.

גישתם של הפסיכולוגים אלפרד אדלר למשל וכן גישתם של הגשטאלטים כמו פריץ פרלס דומה לזו של יונג  – התייחסות לחלומות שלנו כפתח למחשבות האמיתיות והרגשות שלנו, כאל מסרים חשובים המגיעים ממקום פנימי עמוק ואמיתי שלנו.  גם הם סברו שהסמלים בחלום קשורים לכל אחד בהתאם לאישיותו ותלוייה גם בדרך ראיית העולם האישית  הסובייקטיבית שלו.

מה אומרים המחקרים

מחקרים רבים נערכו ונערכים כיום בנושא והדיעה הרווחת כיום היא שלחלומות יש תפקיד ביולוגי ואף פסיכולוגי. כפי הנראה בחלומות מגיעים תכנים/ מסרים מהחלק הלא מודע שלנו שבמצב ערות רגיל אנו לא יכולים להגיע אליו (או מונעים מעצמנו להגיע בשל חסמים שונים). לפיכך, אם נבין את המסרים הללו הם יאפשרו לנו להגיע למידע חשוב לגבי עצמנו (ללא קליפות וחסמים חברתיים ואחרים), מה הרצון הפנימי האמיתי שלנו ואף פתרונות יצירתיים לבעיות המטרידות אותנו.

זה לא סוד שהמוח שלנו, בדומה למחשב על, עושה בשינה שלנו עבודת עיבוד לכל המידע בכל הרבדים. המעבד "עושה סדר וניקיון" : מחזק קשרים, "מנקה" מה שמיותר ולפעמים מעלה תכנים שנשכחו אך רלוונטים עכשיו.

למעשה , ישנם חוקרים הטוענים כי המוח שלנו פעיל בשינה לפחות כמו בעירות שלנו, אם לא יותר. במיוחד בזמן שנת החלומות (REM) הפעילות שלו רבה. במקביל לפעילות הנוירולוגית של חיזוק קשרי סינפסה או ניקוי קשרים חלשים ועוד, מתנהלת פעילות, אם תרצו, כמקבילה פסיכולוגית- בעזרת החלומות.

אחד המחקרים שנעשה לאחרונה באוניברסיטת הרווארד, מראה כי החלומות עוזרים לנו לפתור ביצירתיות (מחוץ לקופסא) בעיות המעסיקות אותנו ביום יום ולפיתוח המצאות. היות ושפת החלומות חופשית מכבלי ההיגיון המודע, אין כללים – מה מותר, מה נכון וכו', המוח עושה הקשרים אסוציאטיבים וחיבור של סמלים בעזרת הדמיון שלנו וכך מגיע לתוצאות שבמצב ערות נתקשה להגיע.

מה מרוויחים מפענוח חלומות?

עבודה עם פענוח חלומות היא מרתקת ומאפשרת לנו פתח לתכנים לא מודעים חשובים. דרכם אנו מקבלים מסרים ותובנות נקיים מפחדים, חסמים הנובעים מנורמות סביבתיות, פרדיגמות ועוד.

זו הסיבה שהתהליכים שהאדם עובר בקליניקה יכולים , פעמים רבות, להיות מונעים קדימה מהר יותר בעזרת פירוש והבנת החלומות שלו.

אני מאמינה שהחלום מגיע על מנת לחשוף בפנינו – את הקשיים, הצרכים והרצון הפנימי הנקי שלנו, פתרונות, תובנות ועוד. זהו כלי חשוב במיוחד בתקופות בהם אנו חווים קשיים ומשברים משמעותיים. זהו כלי נפלא גם לצורך עבודה של התפתחות אישית.

מאז שאני זוכרת את עצמי זכרתי חלומות והם היו מופלאים בעיני, מגיל 15 אני מתעניינת בנושא החלומות ומפענחת את חלומותי. במהלך השנים נוכחתי לדעת על עצמי וכן דרך כל מי שבא אלי לקליניקה, שכל אדם העושה עבודה עם החלומות שלו יכול להגיע לתובנות עמוקות ולקיצור תהליכים משמעותי.

איך עושים את זה?

במהלך התהליך אצלי אני מזמינה ואף מועדדת להביא חלומות, אם רוצים.

לאחר שהחלום מסופר אני שואלת שאלות לגביו ואנחנו מגלים יחד את הצופן שמאחורי הסמלים הפרטיים שלך ולומדים שפה חדשה.  היתרון בכך, מלבד המיידי, הוא שכל אחד לומד את השפה האישית של הלא מודע שלו ואיך לפרש את החלומות שלו בעצמו וכשמסתיים התהליך בקליניקה יש בידיו כלי עוצמתי לעבודה עצמית.

בפענוח ופתרון חלומות אני מתבססת על גישתם של קרל גוסטב יונג , אלפרד אדלר ופריץ פרלס לחלומות.  בפענוח חלומות בקליניקה אני מנחה אותך בעזרת שאלות שונות לגבי החלום וסמליו ומאפשרת לך להגיע קודם כל לפרשנות שלך. לפעמים אני מציעה פתרונות אפשריים נוספים העולים במחשבתי, אותם אני מבססת על: התכנים שעלו במפגשים קודמים, הניסיון והאינטואיציה שלי ובמידה ועלו סמלים אוניברסלים (ארכיטיפים יונגיאניים כמו הפרסונה, הצל, אנימה, אנימוס ועוד) אני נותנת את הדעת גם עליהם. כמובן שאנו בוחנים ביחד אם פרשנות נוספת זו של החלום מתאימה לך.

חשוב לדעת- החלומות הן חוויות פרטיות המורכבות מעולם מלא בסמלים ואסוציאציות הנשאבים בעיקר מתוך העולם האישי הסובייקטיבי שלנו. לכן אני בודקת קודם מה אומר לך סמל מסויים המופיע בחלום, לפני שאנחנו בודקים (אם בכלל) את המשמעות האוניברסלית שלו. לדוגמא- אם בחלום שלך מופיע חתול – עבור אדם אחד זה פינוק, עבור אחר זה אגואיזים ועבור שלישי זה יכולת הישרדות (9 נשמות), הפרשנות להופעת החתול בחלום שלך תהייה בהתאמה לאסוציאציה האישית שלך וכמובן להקשר בו החתול הופיע בחלום, לארועים שקרו לאחרונה בחייך במציאות ואלמנטים נוספים.

אני מתייחסת גם לרבדים שונים בחלום, כלומר – היות ושפת החלום שונה לגמרי מההיגיון הלינארי שלנו , יש אפשרות לפרש את החלום במספר רבדים. לפעמים נסתפק בפירוש אחד ולפעמים נתעמק ונגלה מסרים או תובנים נוספים ע"י התייחסות שונה לסמלים.

לפעמים אנחנו מוצאים הקשרים בין החלום למקרים במציאות ו/או לחלומות קודמים ומשם מסיקים תובנות.

לעיתים צפים זכרונות נשכחים חשובים בעקבות ההתעסקות בחלום ו/או חולמים חלומות "המשך" לאחר פענוח חלום, כך שנוצר דיאלוג התפתחותי מקסים בין המודע ללא מודע.

איך זוכרים חלומות?

אם אתם נמנים על אלו שאינם זוכרים חלומות אני שמחה לבשר כי יש דרך פשוטה מאוד בה ניתן לתרגל וללמוד את מיומנות זכרון החלומות:

  1. מכינים מחברת מיוחדת לצורך העניין.
  2. לפני השינה מתכווננים לכך שאנו רוצים לזכור את החלום.
  3. כשמתעוררים- עדיין עם עיניים עצומות מתחילים להזכר בפיסה ראשונה מהחלום.
  4. רושמים מיד מה שזוכרים מהחלום, בד"כ תוך כדי כתיבתו נזכרים בחלקים נוספים.
  5. במידה ולא זכרנו חוזרים על ההתכווננות שוב בלילה הבא – אם תתמידו תצליחו.

*יש אפשרות להקליט את החלום אם יותר נוח לכם מכתיבה.

זוכרים את האישה שחלמה את החלום עם הרכב?

החלום נחלם בתקופה של שינוי משמעותי בחייה-  היא התפטרה ממקום העבודה ופתחה עסק עצמאי. היא חשה שהעסק החדש מדשדש והתלבטה אם עשתה נכון כי ציפתה שהכל יתקדם מהר יותר ושההצלחה תגיע מהר.

בעקבות פענוח החלום עלה כי הרכב מסמל את עצמה מנווטת בעולם. החושך מסמל את חוסר הוודאות שמעורר בה פחד גדול מהעתיד וההתלבטות שלה אם ליסוע קדימה או אחורה מבטא את הקונפליקט שלה האם היא צריכה לחזור להיות שכירה או להתקדם בדרך שבחרה למרות הפחד מהלא נודע. הפתרון אותו מסרה לעצמה בחלום- להתקדם לאט.

הבנת המסר חיזק אותה מאוד ונתן לה הרבה כוח ואמונה ביכולת שלה להצליח ולהגשים את החלום שלה, היא הבינה שהציפייה שלה להתקדם מהר הייתה לא ריאלית והכניסה אותה לחרדה מיותרת.

לסיכום

  • אפשר ללמוד זכירת חלומות על ידי תרגול והתכווננות לפני השינה, ממליצה לנהל יומן חלומות לתעד ולפרש אותם.
  • הסמלים המופיעים בחלום קשורים לעולם הפנימי הסובייקטיבי שלנו אך חלקם קשור גם ללא מודע הקולקטיבי (המשותף לכלל האנשים), בפרשנות נתייחס קודם לפירוש האישי שלנו.
  • חלום מאפשר לנו להכיר את עצמנו ברבדים לא מודעים, אם נלמד את השפה הסמלית של עצמנו נוכל להגיע לתובנות חשובות שיקדמו אותנו.
  • חלום יכול לבטא נושא בו אנו מתחבטים ו/או מסר ו/או  פיתרון למצוקה או קונפליקט.
  • לא ניתן  ו/או צריך לפענח את כל החלום כדי לצאת נשכר ממנו, לפעמים מספיק להבין את הרעיון הכללי.
  • מאחר ושפת הלא מודע היא אסוציאטיבית ולא כפופה לכללים לינארים של המציאות, ניתן לפרש חלום במספר רבדים במקביל. כלומר- באופן התבוננות שונה במאפייני החלום ניתן לגלות מספר פירושים במקביל.
  • אין חלום רע! סיוט הוא דרך של הלא מודע שלנו להעיר אותנו לפעולה, אם נפענח את המסר נדע מה לעשות בנושא.
  • פרשנות נכונה לחלום היא זו שאליה נתחבר ושתקדם אותנו.
  • שילוב נכון של פתרון חלומות בתהליך אישי מאפשר דרך נוספת ומרתקת להבנת הלא מודע. פעמים רבות אני מגלה שזה מביא לקפיצת דרך ומקדם את התהליך כולו מאוד.

"חלומות יכולים להיות כלי עזר רב ערך בטיפול יעיל, התעלמות מחלומות היא אבידה גדולה!"

פרופ' ארווין יאלום (מתוך "מתנת התרפיה")  

אולי יעניין אותך גם:

כתבה על חלומות ששודרה בערוץ 10- "החולמים"

 

 

 

 



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן