מסע הגיבור להגשמה עצמית

מה משותף להארי פוטר ולניאו מהמטריקס?

שניהם גיבורים!

נכון, אבל יש הרבה מעבר לזה- החיים שלהם מאוד דומים.

עכשיו אולי אתם מרימים גבה ושואלים איך החיים של הארי פוטר וניאו מהמטריקס דומים הרי מדובר בשני סיפורים שונים לגמרי, אצל האחד יש קסמים ויצורים קסומים מהאגדות ואצל "האחד" יש עולם עתידני מדכא עם תקווה בחובו.

אתם צודקים ובהמשך אסביר איך גם אני צודקת (:

למעשה בכל אחד מאיתנו נמצא גיבור הרוצה לממש את היעוד שלו.

אז מהו מסע הגיבור ומיהו הגיבור?

זהו מסע להגשמת חלומות, מאווים , תשוקות , שמגיעים ממקום של הנשמה שלך, המקום האמיתי שקשור למי אני בכלל? לאו דווקא ברמה של מקצוע לחיים אלא ברמה של מה אני רוצה לעצמי שאהיה שלם איתו? מסע זה מתאים גם לדברים "גדולים" כאלה וגם לדברים כביכול קטנים אך מהותיים לאותו אדם לדוגמא לכתוב ולהוציא לאור ספר.

נושא זה רחב מאוד ולכן אתרכז ברעיון, אחד הידועים הוא הדפוס הארכיטיפי של ההתפתחות האנושית המופיע גם בהתפתחות היחיד, דפוס שהפסיכולוג קארל יונג קרא לו אינדיבידואציה, עיקרון זה קיים גם בטכניקת מסע הגיבור כפי שלמדתי בסמינר של ד"ר סטיפן גיליגן המסתמך בעבודתו על מחקרו של ג'וזף קמפבל.

אפשר לזהות הרבה מסעות גיבורים בסיפורי המיתולוגיה אך גם בסיפורים כמו "מלחמת הכוכבים" – לוק סקייווקר, ב"שר הטבעות"- ההוביט פרודו באגינס וכמובן עוד רבים וטובים כולל הארי פוטר וניאו מהמטריקס.

בעצם הגיבור הוא  כל אחד מאיתנו שמקשיב לקריאה הפנימית של עצמו, גם (ובעיקר) אם זה מנוגד למה שהסביבה הקרובה חושבת כנכון ולצאת למסע הכרוך בהתמודדות עם מכשולים/ שדים, חשוב שיהיה מישהו לצידנו לסייע ובסופו של דבר כשנגיע למימוש העצמי נגלה שעברנו התפתחות אישית מעצימה, נהיה מאושרים ונשפיע גם על הסביבה שלנו לטובה.

הרעיון הבסיסי מתחיל מכך שיש שלושה נתיבים אפשריים בחיים  מהם אנחנו צריכים לבחור –

  1. הנתיב השגרתי נורמאלי – נתיב שבו אנשים עושים את מה שמצפים, מה שמקובל, וחיים את המיינסטרים "הנורמאלי.
  2. נתיב שלילי- שבו אנשים מרגישים שהנורמאלי הזה לא מספיק ובניסיון לאזן את התחושה הזו הם פונים לדברים שפוגעים בהם כמו דחיית דברים, הצטרפות לכת , התמכרויות שונות וכדו' – סמפטומים של דכאון התמכרויות ובידוד חברתי.
  3. נתיב החיפוש אחר השלם – חלק מהאנשים שמרגישים שהנורמאלי הזה לא מספיק בוחרים בו ובליבו יש מודעות גבוהה והגשמה עצמית – זהו הנתיב של הגיבור שלנו.

השלב הראשון במסע הגיבור הוא "הקריאה "

בשלב זה אנחנו מרשים לעצמנו להבחין בקריאה לפעולה  המתייחסת לזהות שלנו, משימה או מטרת חיים שלנו, סוג של התעוררות מעבר למציאות הידועה המקובעת והמקובלת.

הארי פוטר למשל חי חיים שיגרתיים גם אם לא נעימים אצל הדודים, הקריאה מגיעה כשהוא מתבשר שהוא נועד להיות קוסם והוא צריך לעבור לבית הספר לקוסמים הוגוורטס.

ניאו חי בתוך המטריקס מאמין שהמציאות האמיתית זה מה שהוא חווה, מדי פעם מבצבצת בו התחושה שיש משהו אחר והקריאה מבוצעת כשהוא מקבל את המסר "לך אחרי הארנב הלבן" , נפגש עם טריניטי ואח"כ עם מורפיאוס המאמתים את התחושה שלו ואת כך שיש לו יעוד מסויים.

בשלב זה נשאל סדרת שאלות כמו מהו היעוד העמוק ביותר שלי? איפה אני מרגיש הכי חי? איך אדע שזה היעוד ושהוא ממומש? האם דחיתי את הקריאה הזו בעבר ואם כן מה היו התוצאות? ושאלות נוספות ואז נבצע טכניקה שמכניסה למצב תודעתי נקי להבנת היעוד ונענה לקריאה.

השלב השני הוא המחוייבות לקריאה – "לעבור את הסף"-

זהו השלב שבו אנחנו יכולים לבחור אם לקבל או להתעלם מהקריאה, לפעמים התעלמות מהקריאה יוצרת משבר או החרפת בעיות בחיינו.

ברגע שאנחנו בוחרים להענות לקריאה אנו יוצאים מ"איזור הנוחות" למטרה שנמצאת באיזור חדש ולא וודאי. עלולות לעלות שאלות מכשילות כמו- "האם עשיתי טעות?" "אולי המצב הקודם לא היה לי טוב אבל היה מוכר וידוע?" "למה אני צריך את זה?" שומרי סף הם פחדים / ספקות פנימיים או מה שהסביבה אומרת כנגד היציאה למסע.

בשלב זה אנחנו חשים  את היעוד והכוונה החיובית שלנו ומתחברים לכל מה ומי שיכול להוות משאב שיעזור במסע (משפחה, חברים, זכרונות, מודלים לחיקוי, דמויות דמיוניות וכו') – זה בעצם הרגע בו מתבצעת המחוייבות האמיתית שלנו והבחירה לעבור אל העולם החדש והאמיתי עבורנו.

הארי נענה לקריאה ויוצא להוגוורטס שם הוא מתחיל את המסע, חבריו העיקריים למסע הם הרמיוני ורון.

ניאו בוחר ובולע את הכדור שמוביל אותו לעולם האמיתי ולמסע שלו כשטריניטי היא חברתו העיקרית למסע.

השלב השלישי לחיות את המסע-

בעולם החדש יש חוקים חדשים שצריך ללמוד, פה הגיבור מסתייע בחונך כלשהו, נפתח למגוון אפשרויות חדשות ורוכש מיומנויות להגשמת הייעוד.

להארי פוטר היו מספר חונכים, הראשי והעיקרי הוא פרופ' דמבלדור המשמש לו גם כקול מטאפורי.

החונך העיקרי של ניאו הוא מורפיאוס ואפשר לראות גם את האורוקאל כחונכת.

בשלב זה אנחנו בודקים מי יכול להיות החונך שלנו? מה אנחנו צריכים ללמוד, לגלות מה האפשרויות שלנו.

שלב רביעי לעמוד מול השדים ולשנות אותם-

המטרה פה היא לזהות אתגרים, מכשולים שעשויים להיות בדרך ולהפוך אותם למשאבים שיסייעו לכם בהשגת הייעוד. הגיבור מפתח מצב בו הוא יכול להתמודד עם השד (שבא לפתות או לשלול אותנו כגיבורים) ולהפנים אותו.

לעיתים השדים הם השתקפות הפחדים שלנו והדברים שאנו רוצים להדחיק או להכחיש לדוגמא אמונות מגבילות כמו – "אני לא מסוגל", "לא מגיע לי ל…" ועוד.

הארי מתמודד עם שדים לרוב, וולדמורט- המפלצת העיקרית , הבסיליסק וההתמודדות עם הסוהרסנים אלו דוגמאות נוספות, היכולת שלו להתחבר עם וולדמורט בחלום בתחילה מרתיעה אותו אך הוא לומד איך לרתום זאת לשימושו למרות הפחד.

ניאו מתמודד עם הסוכן סמית – המפלצת הראשונה והגדולה ביותר שבה נתקל שככל שניאו מתחזק גם הסוכן מתרבה. ברגע שניאו נפטר מהפחד ומאמין בזה שהוא "האחד" כוחו מתעצם והוא מגלה שיש לו יכולות שהוא אפילו לא חלם עליהם.

בשלב הזה אנחנו בוחנים את השדים והמפלצות שלנו וכיצד אנו יכולים לקבל אותם ולצמוח מזה.

שלב חמישי השלמת המסע

מימוש העצמי , בחינת הדרך בה המדריכים / חברים למסע והעצמת יכולות וכישורים שיש בכם היכולים לסייע להשיג את המטרה, בשלב זה המשאבים  עוזרים לכם להשלים את המסע.

הארי מתעמת עם וולדמורט במפגש האחרון את כוחו מקבל מהמשאבים שלו (אף שאינם בחיים יותר)  כולל המפגש האחרון עם דמבלדור, כל אלו עוזרים לו להשלים את המסע ויחד עם כל החברים שלצידו מצליח לנצח סופית את וולדמורט.

ניאו משיג הבטחה לעתיד טוב יותר-  בעזרת טריניטי מצליח להגיע ללב המטריקס ויוצר הסכם שלום עם המכונות.

בשלב זה אנחנו משתמשים בידע שצברנו בחניכה ונעזרים בכל המשאבים שבתוכנו ולצידנו, התמודדות אחרונה לסיום המסע ומימוש היעוד.

שלב שישי- החזרה אל הקהילה

בשלב זה הייעוד כבר מומש וכעת אתם מעבירים את השינוי לחיי היום יום, אתם משתפים את הידע והניסיון (האוצר) שנצבר מהמסע, תורמים לאחרים ובכך משלימים את השינוי האישי שלכם וממשיכים לצמוח.

כך מתאפשר להארי ולחבריו להמשיך את החיים ולהעניק הלאה.

וכך יש חגיגת ניצחון בציון והשמש זורחת  ויום חדש מתחיל, מתחילים לבנות את ציון ולהצמיח אותה מחדש.

אלברט איינשטיין אמר כי "רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" נראה לי בהחלט שהוא ידע על מה הוא מדבר.

 אז מה אתם אומרים ? בא לכם לבדוק כמה רחוק אתם יכולים להגיע? מתחשק לכם לצאת למסע שלכם ולגלות את הגיבור שבכם?



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן